~Nasturi~

buttons-colorful-cute-Favim.com-176602“Je suis allé au marché aux boutons
Et j’ai acheté des boutons
Pour toi
Mon amour”

(O strofă uşor modificată din poezia Pour toi, mon amour de Jacques Prévert)

Am fost să cumpăr nasturi. Am avut la dispoziţie două cutii mari din care să pot alege. Două cutii pline cu diverse mărimi, forme, texturi şi culori de nasturi, care mai de care mai caraghioşi, mai mari. Am stat mai bine de jumătate de oră cu privirea aţintită în cele două cutii, scormonind nerăbdătoare. Ridicam fiecare nasture mai special şi îl examinam cu atenţie, îi studiam strălucirea, denivelările, găurile. Şi, fără să vreau, am ajuns să mă gândesc altfel la nasturi.

Am privit altfel grămada aia înghesuită de bucăţi diverse de plastic şi cutia care le ţinea împreună. Vedeam în ei o societate. Societatea modernă în care toţi vor să fie unici, interesanţi, spectaculoşi prin cine ştie ce mijloace dubioase; societatea noastră în care există două tipuri de nasturi: cei de tip butoni cum sunt ăia de la blugi şi nasturii clasici, cu găuri.

a6dd076ad6463c8bda528d54c7ca68c4Şi mai erau un tip de nasturi în cutia aia. Nişte bucăţi plate de plastic care, din câte mi-am dat seama sunt genul de nasturi care se lipesc pe material, deşi nu am fost capabilă să îmi dau seama care e rostul lor. Încă mă întreb. În orice caz, nişte nasturi care au fost destinaţi să fie clasici şi totuşi nu au găuri par inutili. Aşa pare să îi vadă societatea. Ea nu acceptă decât normalul care constă în cele două tipuri de nasturi: butonii şi nasturii. Atât.

Mi-e milă de bieţii nasturi care, după câte se pare, sunt preţuiţi doar pentru găuri şi, în general, sunt aleşi după formă, după frumuseţe, rareori după calitate. Au apus vremurile în care calitatea era pe primul loc şi, uneori, singurul criteriu de alegere. Mi-e milă şi de nasturii cu o singură gaură, nasturi cărora iar nu li se vede rostul. Lumea se orientează după cei cu două sau chiar cu patru găuri, în fond, cu cât mai multe, cu atât mai bine, nu-i aşa domnilor butoni?

Spune și tu ce crezi

